ترمه یزد

آشنایی با سفره قلمکار اصفهان

آشنایی با سفره قلمکار اصفهان

آشنایی با سفره قلمکار اصفهان

آشنایی با سفره قلمکار اصفهان

در این قسمت فروشگاه ترمه اصفهان قصد دارد مطلبی در جهت آشنایی با سفره قلمکار اصفهان را برایتان آماده نماید قلمکاری یکی از زیباترین صنایع دستی اصفهان است.در این مطلب شما را به طور کامل با قلمکاری اعم از تاریخچه قلمکاری، نحوه تولید پارچه قلمکار، نکات شستشو نگهداری سفره قلمکار و… آشنا می کنیم.

 

قلمکاری اصفهان

به قلمکاری چیت سازی هم می گویند . به هنر چاپ کردن یا نقش زدن بر روی پارچه قلمکاری می گویند.

هنر قلمکاری جزو صنایع دستی به حساب می آید و به علت زیبایی خاصی که معمولا در طرح های آن وجود دارد توجه اغلب افراد رو به خود جلب می کند.

اگر شما هم دوست دارید فضای خانه خود را زیبا کنید و زیبایی رو به خانه خود بیاورید می توانید از پارچه قلمکار استفاده کنید.

تاریخچه قلمکاری
تاریخچه قلمکاری به قرن ۴ و ۵ میلاد ی و دوره غزنویان بر می گردد.

هنر قلمکاری در زمان صفویه پیشرفت زیادی کردو تا اواسط قاجار به طور گسترده ای رواج پیدا کرد و گسترش یافت . در آن زمان بیشتر لباس های زنان و مردان از نوع پارچه قلمکاری بود که طرح و نقش های خاصی بر روی این پارچه ها زده میشد که به دلگه معروف بودند.

طرح سفره قلمکار
برای خرید سفره قلمکار اصفهان اینجا کلیک کنید.

خرید سفره قلمکار اصفهان

مهم ترین کاربرد قلمکاری
اگر بخواهیم به کاربرد قلمکاری از زمان قدیم تا به امروز اشاره کنیم ، در اکثر دوران ها از این پارچه ها جهت تولید پوشاک، پرده ،سفره ، سجاده و یا در بعضی از مجالس عزاداری برای تزیین استفاده میشد.

در زمان حاضر قلمکاری بیشتر در تولید سفره قلمکار اعم از سفره قلمکار گرد(سفره قلمکار دایره ای) ، سفره قلمکار مستطیل،سفره قلمکارمربع و… استفاده می شود که در این بین سفره قلمکار دایره ای یا همان سفره قلمکار گرد خواهان بیشتری نسبت به بقیه طرح ها دارد و مردم سفره قلمکار گرد رو بیشتر از بقیه سفره قلمکارها می پسندند. همچنین سفره قلمکار طرح سیاه قلم در حال حاضر خواهان زیادی پیدا کرده است .

نحوه تولید پارچه قلمکار چگونه است؟

حال که با هنر قلمکاری و کاربرد هنر قلمکاری آشنا شدیم در این قسمت شما رو با مراحل تولید پارچه قلمکار آشنا می کنیم .

ساده ترین روش برای تولید پارچه قلمکار چاپ سنتی می باشد که در ادامه برای شما توضیح می دهیم.
در این روش برای چاپ کردن طرح و نقوش ازقالب یا شابلون استفاده می شود.

در مورد شابلون باید خدمت شما عرض کنیم که یک وسیله است که جنس مقاومی دارد و نقش ها در آن به صورت مشبک بریده می شود.
در روش سنتی رنگ ها به وسیله ی قالب یا شابلون به صورت مستقیم روی پارچه منتقل می شود . روش سنتی آسان ترین روش برای تولید پارچه های قلمکار به حساب می آید.

سفره قلمکار اصفهان

طرح سفره قلمکار بته جقه

چگونه سفره قلمکار رو بشوریم و نگهداری کنیم؟

سئوالی که شاید برای استفاده از محصولات قلمکار مخصوصا سفره قلمکار به وجود می آید این است که چطور باید سفره قلمکار رو بشوریم و نگهداری کنیم که آسیبی به آن نرسد .

برای جواب شما عزیزان باید عرض کنیم که نحوه شستن سفره قلمکار بستگی زیادی به نوع ، جنس و کیفیت پارچه ای دارد که در سفره قلمکار استفاده می شود .
جنس برخی از پارچه های قلمکار از نوع پنبه و ابریشم است و بعضی دیگر جنس های مصنوعی و یا شیمیایی دارند.
اگر سفره قلمکاری که استفاده می کنید جنس آن از پنبه و ابریشم است نباید نگرانی بابت شست و شوی سفره قلمکار داشته باشید .
اگر سفره قلمکار شما جنس پارچه آن معمولی باشد این امکان وجود دارد که در حین فرآیند شستشومقداری از رنگ سفره قلمکار پخش بشود یا کلا از بین برود.
به غیر از جنس پارچه که در فرآیند شستشوی سفره قلمکار تاثیر دارد، نوع رنگی هم که استفاده می شود تاثیر دارد.

اگر در فرآیند تولید سفره قلمکار اعم از سفره قلمکارگرد، سفره قلمکاردایره ای ، سفره قلمکارمستطیلی و… از رنگ های طبیعی طبق اصول خودش استفاده شده باشد ، این رنگ ها تثبیت می شود و مشکلی در فرآیند شستن سفره قلمکار برای شما به وجود نمی آید .
پس تا به این جا از اهمیت جنس پارچه و رنگ در فرآیند شست و شوی سفره قلمکار آشنا شدیم .
حالا موقعی که می خواهیم از شوینده مورد نظرمان برای شست و شوی سفره قلمکارمان استفاده کنیم ، یک مقدار از مواد شوینده رو در قسمتی از پارچه که در دید مسقیم قرار ندارد بریزید.

سفره قلمکار در اصفهان را از ترمه اصفهان تهیه نمایید

معمولا گوشه های سفره در دید مستقیم نیستند و مناسب تر هست .اگر دیدید که پارچه به مواد شوینده ای که استفاده کردید واکنشی نشان نداد می توانید از این شوینده برای تمیز کردن کل سفره قلمکارتان استفاده کنید.
نکته ای که در استفاده از شوینده وجود دارد این است که نباید از شوینده های قوی برای پاک کردن سفره های قلمکارتان استفاده کنید. استفاده از صابون های معمولی وملایم یا استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن سفره قلمکار کفایت می کند .
نکته ی بعدی در شستن سفره قلمکار، آبی است که استفاده می شود . برای شستن سفره قلمکار از آب سردی که دمای زیر ۳۰ درجه دارد استفاده کنید . استفاده از آب گرم برای شست و شوی سفره قلمکاری می تواند به ساختار پارچه یا طرح و نقشی که در سفره قلمکار استفاده شده است آسیب بزند.

سفره قلمکار شیخ سلیمانی بهترین فروشگاه سفره قلمکار در اصفهان

نکات بعد از شست وشوی سفره قلمکار

بعد از این که سفره قلمکار خود رو با رعایت نکاتی که خدمتتون عرض کردیم شستید، سفره قلمکار رو بر روی سطحی که صاف و تمیز است پهن کنید.

سفره قلمکار نباید مدت زمان زیادی زیر نور خورشید قرا بگیرد. برای این که نقش ها و نگارهایی که در سفره قلمکار ایجاد شده از بین نرود بهتر است سفره قلمکار رو از پشت در مقابل نور خورشید قرار دهید تا به مرور خشک شود.

در این صورت هم به نقش و نگارهایی که در سفره قلمکار به کار رفته آسیب نمی رسد و هم سفره قلمکار شما چروک نمی شود و به راحتی بعد از خشک شدن سفره قلمکار شما قابل استفاد است .

قیمت سفره قلمکاری اصفهان چقدر است ؟

در مورد قیمت سفره قلمکاراصفهان و کلا قیمت پارچه قلمکار اصفهان باید عرض کنیم که این مورد بستگی زیادی به جنس و رنگ به کار رفته و برندی هست که سفره قلمکار رو اعم از سفره قلمکار گرد یا دایره ای و … تولید کرده است .

چه برندهایی سفره قلمکار خوب تولید می کنند؟

از برند های معروفی که در تولیدی سفره قلمکار اصفهان نقش دارند می توان از سفره قلمکار شیخ سلیمانی گفت که بلاترین کیفت را ارائه میدهد

فروش پارچه قلمکار در اصفهان با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت از فروشگاه شیخ سلیمانی .
شما عزیزان هم می توانید سفره قلمکار عمده و تکی را از برند سفره قلمکار شیخ سلیمانی تهیه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *